2015. augusztus 24., hétfő

Coco Chanel: márka és divat született

C. W. Gortner: Mademoiselle Chanel elmeséli az életét


Óriási mázlim volt ezzel a könyvvel. Épp akciós volt és persze nagyban tanakodtam rajta, hogy meg kellene rendelnem, amikor is a könyvtárban rátaláltam egy friss, ropogós, szerintem tök új példányra. Ráadásul bár sikerkönyv volt, nem volt jelezve és máshová volt téve, ezért a könyvtáros hölgy volt olyan kedves és kerek 4 hétre kölcsönözte nekem. Akkor még azt gondoltam, hogy remélem elég lesz hozzá ez az idő, hisz majdnem 500 oldalas. Aztán én nevettem a legjobban, amikor is kb. egy hét alatt elolvastam, mert letehetetlen és izgalmas olvasmány ez a könyv egy hihetetlen nőről.

Bevallom, nem sűrűn szoktam önéletrajzi ihletésű regényeket olvasni, de mostanában egyre közelebb érzem magamhoz ezt a műfajt, no persze a színvonalas verziót és nem azokat, amelyekben napjaink celebjei tárják ki magukat a nagyvilágnak. Coco Chanel számomra ismeretlen volt - eddig. Persze, tudtam, hogy márkát teremtett, hogy megreformálta a divatot, de nagyjából ennyi, meg persze a parfümöt is ismerem, ami a nevét viseli. Aztán jött ez a könyv és C. W. Gortner, aki szépen felnyitotta a szememet és megismertetett egy baromi erős nővel, egy ízig-vérig üzletasszonnyal, aki a 20. század viharait úgy állta ki, mint egy erős tölgyfa. Pedig nem volt könnyű élete.

Gyermekként korán elvesztette az édesanyját a testvéreivel, állandóan úton lévő kereskedő apjuk és a nagynénik nem kívánták a lányokat magukhoz venni, úgyhogy a testvérek szétszakadtak. Gabrielle-t (ez volt Coco eredeti neve) és nővérét apácákhoz, egy árvaházba adták, ahol az apácák nagyon hamar felfigyeltek a lány hímzéseire és tehetségére a varrás terén. A fiatal lánynak minden vágya az árvaházból való kikerülése után egy saját üzlet beindítása volt, ami sajnos nem úgy megy, mint a mesékben. Küzdelmes korszak veszi kezdetét: nappal egy divatüzletben varr, esténként egy lokálban lép fel énekelni (innen jön a Coco becenév) és minden fityinget kalapokra költ, amiket átalakít. Természetesen a vevők sem jönnek csak úgy, de aztán az újításra mindig vevő kurtizánok felfigyelnek a lány munkáira és Gabrielle elindul egy férfi segítségével a több évtizedes pályáján. 

"Hollywood nem volt nekem való, és hogy őszinte legyek, Amerika sem, de megerősített abban a hitemben, hogy ha az ember nem tart lépést a fejlődéssel, azt kockáztatja, hogy tönkremegy."

És ha azt hisszük, hogy ezek után minden siker, boldogság és csillogás az ölébe hullott, akkor bizony nagyon tévedünk. Gyötrelmes egy utat járt meg odáig, hogy manapság az egyik legismertebb divatmárkát jelentse a Coco Chanel név. Hol fent, hol lent volt, a magánéletét tekintve pedig legtöbbször lent. Tragédiák sora árnyékolta be üzleti sikereit, szerelmeket, barátokat, családtagokat veszített el mindig a legrosszabb időkben, de valahogy mindig sikerült talpra állnia. Nagyon erős nőnek találtam Gortner könyve alapján, akinek minden körülmények között az első volt az üzlete és a divat, így azt hiszem valóban ez volt az élete.

– (…) Isten jól tudja, hogy keresem a szerelmet. De abban a pillanatban, hogy döntenem kell egy férfi és a ruháim között, a ruháimat választom.

Üzletasszonyként, divatmogulként szerintem annak köszönheti sikerét, hogy mindig kereste az újat, az új lehetőségeket és tartva magát a Chanel névhez és persze a stílushoz azért képes volt időről időre megújulni is. Kedvenc részeim egyike volt a Chanel parfüm megszületését bemutató részek. Gondoltátok volna, hogy a világháború ideje alatt Franciaországot megszálló majd felszabadító katonák csak úgy kapkodták kedveseiknek a Chanel N°5-ot?

– (…) Azt mondta, semmi sem olyan tartós, mint a N°5, még a szerelem sem.

Sokan elítélik Chanelt a 2. világháború során tanúsított viselkedése miatt, hisz kollaboránsnak kiáltották ki. Én biztos nem leszek az az ember, aki pálcát török felette, sőt Gortner sem, mert az egészet úgy mutatja be, hogy kapunk egy indokot Coco döntéséhez. Az, hogy ez elég-e vagy sem a feloldozáshoz, azt mindenkinek magának kell eldöntenie. Szerintem Chanel letett valamit az asztalra, a neve évtizedek óta a divatszakma nagyjai között szerepel és halála után is virágzik az általa létrehozott birodalom. 
Mindenesetre én nagyon örülök, hogy elolvastam ezt a könyvet, hisz megismertem egy hihetetlen életrajzot, újabb képet kaptam a háborúkkal tarkított 20. századról és annak fontos személyiségeiről (Picasso, Cocteau, Sztravinszkij, Romanov főherceg is megjelenik a könyvben) és Gortnerben egy olyan íróra leltem, akinek gördülékeny, élvezhető, cseppet sem száraz stílusa a garancia arra, hogy ne akarjuk letenni a könyvet.


Kiadó: Tericum
Kiadási év. 2015
Fordította: Megyeri Luca

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...